Beginnen met vliegen

Welkom op de site van de Regionale Modelvliegclub Friendship

Modelvliegen wat is dat?

Wie op een mooie zonnige dag of avond eens op bezoek gaat bij het plaatselijke modelvliegveld, ziet daar de meest wonderlijke vliegtoestellen hun capriolen in de lucht maken. Schijnbaar moeiteloos bestuurd door een aantal lieden op de grond met zenders in hun hand. Dan voel je misschien de wens bij je opkomen om ook eens zo’n vliegtuigje te besturen. Genietend van het droombeeld om de piloot te zijn van je eigen vliegtuig, in gedachten mee-vliegend met het model en stoutmoedig de meest ingewikkelde vliegfiguren uitvoerend. Het vervullen van die wens is misschien dichterbij dan u had gedacht!

Leren vliegen?

Over jezélf leren vliegen kunnen we kort zijn … DOE HET NIET! Modelvliegtuigen zijn geen speelgoed en het besturen is niet zo gemakkelijk als het wel lijkt. Het is niet iets wat je “wel even doet”. Er is geen computer simulatie die jou kan voorbereiden op de eerste vlucht met een model, zelfs een brevet op een 747 of F-16 is geen garantie.

Vliegen zonder begeleiding betekent domweg je model CRASHEN!

Crash

Dat is zonde van je tijd en je geld is en bovendien erg frustrerend. Vergeet dus dat weilandje om de hoek en ga naar een modelvliegclub waar goede accommodatie en vakkundige hulp beschikbaar zijn. Bovendien ben jij als bestuurder verantwoordelijk voor eventuele schade die voortvloeit uit het besturen (of trachten te besturen) van je model. Met een instructeur zul je de besturing van het model pas op veilige hoogte in handen krijgen. In het begin zal het model heel gevoelig aanvoelen en erg snel reageren. Je moet er meestal behoorlijk aan wennen dat het model vrij in elke richting kan bewegen maar dat de zender en bijbehorende stuurbewegingen hetzelfde blijven. Dus als je van je af vliegt is er niks aan de hand en betekent stuurknuppel naar rechts = model naar rechts. MAAR … als het model op je af komt is dit (voor jou als bestuurder) precies andersom. Dit is hetzelfde als bij een RB auto, maar die vallen niet uit de lucht als het fout gaat.


Hoe snel kun je dat leren?
Het duurt een paar lessen voordat je als het ware vanuit het gezichtspunt van het model gaat sturen. Onder begeleiding van een ervaren en gebrevetteerde instructeur zul je stapsgewijs leren je model te besturen en steeds meer ervaring op doen en specifieke zaken leren. Hoe lang het lesvliegen duurt is verschillend, maar als je met vaste regelmaat vliegt dan zul je binnen korte tijd in staat zijn het model te kunnen sturen zoals jij wilt. Figuren als een achtje, looping en landingscircuit passeren de revue tot de eerste landing, daarna is het oefenen voor je brevet. Zodra je dit hebt behaald mag je zelfstandig vliegen en ben je weer een stapje dichterbij jouw droomvliegtuig.In geval van nood zal de instructeur de besturing overnemen.

Ervan uitgaande dat je een normale reactiesnelheid en oog/handcoördinatie hebt kunt je veilig leren starten en landen in ongeveer 40-50 vluchten onder leiding van een instructeur. Daarna hebt je ongeveer eenzelfde aantal vluchten nodig als solist (je vliegt dan zelfstandig met toe-stemming van een instructeur) om het brevetprogramma te leren vliegen. Iemand die elke lesdag vliegt zal dan ongeveer één zomerseizoen nodig hebben om alles te leren en het voorjaar daarop brevet kunnen vliegen. Als je minder tijd hebt duurt het uiteraard langer.

Aanschaf.

spit

Het is natuurlijk heel verleidelijk om meteen een mooie Pitts Special of Spitfire te kopen maar realiseer je dat complexe modellen een ervaren bouwer en vlieger nodig hebben. Dus aan het model van je dromen ben je nog niet toe. Geloof het of niet, dat mooie model is veel minder makkelijk om mee te leren vliegen. En na een paar ongelukjes is het mooie er snel van af.

trainer

Dus …. wees verstandig en koop een mooie hoogdekker trainer! De instructeurs zullen je kist keuren en invliegen. En voor je het weet heb je zelf de zender in je handen. En zijn je lessen begonnen

Welke radiobesturing moet ik nemen ?

zender3

Er is tegenwoordig een enorm aanbod in radiografische besturingen. Neem een set
met minstens 4 kanalen, die eventueel is uit te breiden. Een zendvergunning is in Nederland niet meer nodig, dus aan het in bezit hebben van een zender zijn geen kosten verbonden.
Vraag uw handelaar om apparatuur in de 2,4 GHz band. Vrijwel alle nieuwe zenders zijn computerzenders, zodat je bijvoorbeeld draairichting van de servo’s kunt opslaan in het geheugen. De instellingen op deze zenders zijn eenvoudig te veranderen.
Bij RMF vliegen we met het gas op de rechter knuppel. Als je dat niet doet kan je niet leren vliegen bij ons omdat de instructeurs nooit kunnen ingrijpen.

plane1

Wanneer?

Zonsondergang

In de zomertijd wordt er les gegeven op maandagavond. Als het mooi weer is kan er eventueel ook op andere momenten en in de winter worden gelest maar alleen in overleg met de instructeurs. Er kan worden gelest vanaf 18.00 uur tot zonsondergang. Er zijn genoeg instructeurs aanwezig. Als je komt lessen, zorg er dan voor dat je vliegtuig of heli vliegklaar staat om 18.15/30 uur zodat je zo lang mogelijk kunt vliegen totdat de zon onder is. We vliegen tot 15 minuten voor zonsondergang

Lessen met jouw vliegtuig zijn gratis omdat je met je eigen kist vliegt.

Let wel … instructeurs zijn nooit aansprakelijk voor het beschadigen van je modelvliegtuig!